Tri Fysio ☏ 0599-582235

Voor een snelle en accurate behandeling met of zonder verwijzing

Triggerpoint / Dry needling

Triggerpoint / dry needling is geen behandeling op zich, maar een behandeltechniek. Deze techniek is zeer efficient en kan in veel gevallen leiden tot een snel verminderen van pijnklachten. De werking van deze techniek is middels wetenschappelijk onderzoek aangetoond.

Hoewel bij triggerpoint dry needling gebruik wordt gemaakt van acupunctuurnaalden, is triggerpoint dry needling géén acupunctuur. Acupunctuur wordt toegepast door acupuncturisten. Zij hebben een andere opleiding, andere zienswijze en streven in hun behandeling andere doelen na.

Dry Needling bij Tri Fysio wordt uitgevoerd door Ellen Smit, Sharon Hooiveld en Stefan van der Veen.

Ellen Smit

foto Sharon Hooiveld Tri Fysio

Sharon Hooiveld

stefan_van_der_veen

Stefan van der Veen

Opleiding triggerpoint dry needling

De speciaal opgeleide fysiotherapeut in onze praktijk heeft een opleiding gevolgd aan het internationaal erkende opleidingsinstituut voor myofasciale therapie in het algemeen en triggerpoint dry needling in het bijzonder, De Myopain Seminars in Bethesda, MD, USA. Dit instituut heeft samenwerkingsverbanden in Ierland, Zwitserland, Spanje en Nederland (Myofasciale Pijn Seminars Groningen).

Uitleg over de behandeling

Allereerst zal worden begonnen met het herkennen van het pijngebied van de patiënt. De therapeut kijkt welke spieren de pijn kunnen veroorzaken en onderzoekt deze spieren. De myofasciale triggerpoints bevinden zich in een verharde streng en voelen bij palpatie (onderzoek) aan als een plaatselijke verdikking. De patiënt ervaart door druk de herkenbare pijn. Tevens wordt er gekeken naar de afname van spierkracht en spierlengte.

De therapie zal gericht zijn op het inactiveren van de myofasciale triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. Verschillende malen wordt er op en rond de myofasciale triggerpoint-plaats geprikt met acupunctuurnaaldjes. Vaak voelt de patiënt de kenmerkende uitstralende pijn zodra de naald in de buurt van het triggerpoint komt.

Na een lokale twitch response (een lokale samentrekking, een reflex, van het spierweefsel) leidt dit tot een voelbare daling in de spierspanning met een pijnvermindering en een verbeterde beweeglijkheid tot gevolg.

Verder zal er aandacht zijn voor klachten-onderhoudende factoren, zoals bijvoorbeeld een verkeerde (werk-) houding, teveel spieraanspanning, chronische overbelasting en dergelijke.

Dry needling maakt het tevens gemakkelijker om andere (fysiotherapeutische of manueel therapeutische) behandelingen uit te voeren.

Folder Dry Needling

plaatje logo Tri Fysio triggerpoint / dry needling pagina